søndag 21. mars 2010

The Genographic project


Jeg har holdt på med slektsgranskning siden 2000, men jeg jobbet mer med det da en jeg gjør i dag. Dette er det flere naturlige grunner til. En av grunnene er at jeg nå nærmer meg 50 000 personer i min database og jeg begynner å se flere mønstre. Jeg har lært utrolig mye med å holde på med dette, både når det gjelder min egen familie og det historiske perspektivet rundt menneskeheten. Dette har ført til at jeg har fulgt National Geographics prosjekt "The Genographic prosject" med stor interesse. Så nå endelig har jeg bestilt esken med det jeg trenger for å sende inn mine DNA. Pakken kostet meg $ 99,95 (ca NOK 600,-) + frakt og avgifter.

Her er det jeg fikk i pakken:

- To børster og to glassrør til å samle inn DNAet.
- CD som viser hvordan jeg skal bruke det jeg har fått (veldig enkelt) + en film om prosjektet.
- Ett kart som viser resultatene av det de har funnet til nå.
- Ett kort som jeg skal fylle ut.
- En brosjyre om prosjektet.
- Ferdig utfylt konvolutt som skal sendes tilbake.
- Eget privat ID-nummer

Prisen inkluderer også testing og analysering av prøven.

Satser på å få sendt resultatene mine av gårde en av de nærmeste dagene. Så da er det bare å vente på resultatene. Kommer tilbake om dette :)


3 kommentarer:

  1. Hei Anita,

    Velkommen etter oss som startet med dette for noen år siden. Håper du får en like spennende "reise" som jeg har hatt. Du finner noen tips her http://www.disnorge.no/cms/10-tips-om-dna-og-slektsforskning.html

    Det er også startet en interessegruppe for DNA og slektsforskning hvor vi jobber for å:
    - informere om og øke interessen for genetisk genealogi
    - få flere personer til å ta DNA tester og utvide databasene med norske resultater

    Si ifra dersom du ønsker å være med.

    SvarSlett
  2. Jarle Hannisdalaugust 06, 2010

    Hei
    har du fått noe svar?

    SvarSlett
  3. Oj, spennende! Fikk endelig rota meg inn på sida di her igjen ;) Har du sendt inn og fått noe svar? Kanskje jeg skulle slenge meg på detta også..

    SvarSlett