Smakebiter fra fremføringen vår på Sjøfartsmuseet den 30. mai i Bergen. |
O'Hoi, og splitte mine bramseil
Tre lærerike år er nå over, og jeg har en bachelograd innen rekkevidde. Jammen har de tre årene gått fort, men det visste jeg jo i grunnen da jeg startet, tiden flyr jo når en har det kjekt og gjør det en vil.De siste ukene har jeg og to flinke medstudenter jobbet med en tverrfaglig eksamen. Det var en fremføring som vi skulle vise for en barnehagegruppe på Sjøfartsmuseumet den 30. mai. De tre fagene vi skulle jobbe med var musikk, drama og forming. Historien måtte vi lage selv, men vi må bruke et tema relatert til Sjøfartsmuseets utstillinger, og vi fikk tre gjenstander som vi måtte bruke to av i fremføringen. De tre gjenstandene vi fikk var en kaffekvern, sjøstøvler og en musikklåt på CD. Vi valgte å bruke sjøstøvlene og kaffekvernen. Vi bestemte oss for karakterene som ble en sjørøver, han fikk navnet Kaptein Flettskjegg, hans datter, og en sjømann. Jeg spilte sjømannen.
To dager før fremføringen hadde vi besøkt barnehagen til barna som skulle få se stykket. Barna fikk her et brev av Kapteinen der han klager over at det skjer noe merkelig på skuten hans, og at han trenger hjelp av noen smarte og eventyrlystne barn, og det hadde han hørt at det fantes i denne barnehagen. Så nå spør han spakt om de vil være med å hjelpe han, og han hadde den lure ideen at han ville snike de med i skipet som ekstra mannskap. Det var helt herlig å se hvor nyskjerrige og engasjerte barna var. Etter dette besøket så vi frem til å vise fremføringen for de.
Litt sjær i sjøen (tok du an...?) var det jo, men det kaller vi så fint for utfordringer. Vi hadde egentlig lagt opp fremføringen vår for 5- til 6-åringene i barnehagen, men vi fikk to dager før visning vite at vi fikk barn i 3-års alderen. Så da var det bare å snu på en femøring og tilpasse det. Teamet hadde jobbet veldig godt sammen til nå, så dette fikset vi også. Vi fikk en B i karakter for den praktiske delen, og det er vi fornøyd med :)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar