søndag 24. november 2013

På gamle tomter med ny viten...

Mølstertunet, en del av Voss Folkemuseum.

Det var en gang for lenge lenge siden, da var jeg med klassen fra barneskolen på leirskole på Voss. I den forbindelse var jeg på Mølstertunet for første gang. Jeg husker det faktisk godt, jeg hadde fått låne fotoapparatet til min mor og far (jeg var selvfølgelig veldig stolt over å få låne det), og jeg fikk tatt noen bilder. Jeg har fortsatt de bildene, og for å si det sånn, heldigvis har teknologien gått fremover, og forhåpentligvis mine fotokunnskaper også.

Men den gangen visste jeg ikke det jeg vet nå. Nå vet jeg at jeg nedstammer fra denne gården. Min 7 x tippoledemor; Rannveig Bjarnesdatter Mølster, hun gifter seg til Eide, men gikk sine barnsbein på Mølstertunet. Så da jeg nå i høst var her igjen så var jeg litt ekstra interessert i det som blir sagt når vi ble guidet rundt i husene og på tunet. Litt bedre fotoapparat hadde jeg med meg denne gangen også :)

Lenke til Rannveig Bjarnesdatter Mølster i slektstreet mitt.


Utsikt fra Voss Folkemuseum.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar